Meer vraag naar biologische cosmetica

  • Geplaatst op
Meer vraag naar biologische cosmetica

De consument anno 2018 wordt steeds bewuster. Door het internet heeft men meer kennis en informatie over producten waardoor voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen en een bewuste keuze gemaakt kan worden.

De vraag naar biologische cosmetica neemt toe

Er is een nieuw onderzoeksrapport gepubliceerd door Technavio waaruit gebleken is dat de vraag naar biologische cosmetica de komende tijd een groei zal doormaken van zeker 10%. Het rapport gaat in op trends die van invloed zullen zijn op de markt en dus op het koopgedrag van consumenten tussen het jaar 2017 en 2021.

Biologische cosmetica en hun verpakking

Meer dan de helft van alle biologische cosmetica ter wereld bestaat uit vloeistoffen. De andere vijftig procent bestaat uit poeders, semi-vaste stoffen en andere vormen.
Steeds vaker zijn de verpakkingen van biologische cosmetica ook beter voor het milieu. De kartonnen verpakkingen bijvoorbeeld gaan we steeds meer zien. Daarnaast bestaan er diverse formaten van de producten, zoals travelsizes die voor de consument heel handig zijn om mee te nemen op reis. Niet alleen het product en de samenstelling zelf is tegenwoordig belangrijk om onderscheidend te zijn in de markt, ook de verpakking moet aan bepaalde eisen voldoen. Zo dient de verpakking innovatief, handig en makkelijk in het gebruik te zijn, en daarnaast ook kosteneffectief.

Bewustwording van de kritische consument

De huidige consument wordt steeds kritischer. Dit heeft met name te maken met het feit dat consumenten vandaag de dag over een zeer grote hoeveelheid kennis, nieuws en informatie omtrent de biologische producten beschikken, afkomstig van onder andere televisie en internet.
Zelfs in ontwikkelingslanden zoals China en India neemt deze kennis steeds meer toe. Hierdoor worden mensen zich steeds bewuster van de voordelen van een bepaald product en zijn ze dus veel beter in staat om de voor- en nadelen van een product af te wegen.

Veilige cosmetica

Consumenten willen steeds vaker producten met natuurlijke en biologische ingredienten gebruiken. De vraag naar ‘veilige cosmetica’ neemt dus toe. We spreken dan over producten die vaak een betere kwaliteit hebben dan synthetische varianten en bovendien geen schadelijke bijwerkingen hebben op de huid of zelfs op de gezondheid. Voorbeelden van natuurlijke ingredienten die steeds vaker gebruikt worden zijn kokosnootolie, amandelolie, arganolie en marula-olie. Mensen leren steeds meer over de voordelen van dit soort ingredienten, en dat is dan ook een belangrijke reden dat de vraag naar biologische cosmetica zo toeneemt, aldus een woordvoerder van Technovio.

Markt segmenten biologische verzorgingsproducten

In het rapport wordt biologische cosmetica verdeeld op basis van geografie, distributie-kanalen (online en offline) en natuurlijk het soort product. Biologische cosmetica wordt onder verdeeld in mondverzorging, make-up, lichaamsverzorging en gezichtsverzorging.
In 2016 stond Noord-Amerika aan de top van de biologische cosmetica markt gevold door Europa, Azie en Oceanie. De groei heeft vooral te maken met het feit dat deze biologische cosmetica steeds populairder wordt bij consumenten.

Bron: BusinessWire